În contextul Proiectului major ,,Costești – Capitala Tineretului 2019”, la 17 martie 2019, în sala mare de şedinţe a Consiliului Raional Ialoveni, s-a desfăşurat Atelierul de instruire ,,Noțiuni de bază despre antreprenoriat și modalități de identificare a ideii de afaceri”, cu participarea a douăzeci de tineri activi din localitățile: Răzeni, Costeşti, Bardar, Sociteni, Puhoi, Ruseştii Noi, Ialoveni, Mileștii Mici.
Moderatoarea atelierului – doamna Angela GLADEI – a reuşit să convingă tinerii că antreprenoriatul este important pentru societate prin faptul că, contribuie la crearea locurilor de muncă; oferă o gamă largă de produse și servicii; rezolvă problemele și nevoile comunității; îmbunătățește condițiile de trai ale oamenilor; dezvoltă economia națională și susține inovația și progresul.
Prin diverse metode, jocuri energizante şi activităţi de educaţie non-formală tinerii participanţi au înțeles care sunt avantajele și dezavantajele de a fi antreprenor: crearea locurilor de muncă cu salarii decente; relații de colaborare cu partenerii; oferirea produselor și serviciilor de calitate clienților; contribuție la bugetul statului; cîștig financiar pentru familie; mobilitatea planificării timpului și libertatea de a lua o decizie. Cu toate acestea, un antreprenor își asumă riscul de a greși și de a suferi eșec, precum și rezistența la presiune și stres.
Tinerii au enumerat calitățile unui antreprenor de succes, înzestrat cu un apanaj de valori: pasiune, comunicare, inovație, curaj, perseverență, pragmatism, încredere, persuasiune, carismă, creativitate, disciplină, flexibilitate, viziune și asumarea riscurilor. Antreprenorul este un bun negociator, lider responsabil, informat, instruit, orientat spre dezvoltarea afacerii.
Totodată, audienții au parcurs pașii esențiali în lansarea unei afaceri: autoevaluarea personală; selectarea ideii de afaceri; studiul pieței; analiza de cost a ideii de afaceri; scrierea planului de afaceri; obținerea finanțării; lansarea ideii de afaceri.
Tinerii au fost antrenați în identificarea celei mai potrivite idei de afaceri în baza pasiunilor, intereselor și aptitudinilor cu care sunt înzestrați – prin metoda IKIGAI, care transformă pasiunea, vocația, profesia și misiunea unui om într-o afacere generatoare de rezultate și profit. Motivația inițierii unei afaceri ne este sugerată de metoda ,,Cercul de aur al motivației”, elaborată de scriitorul Simon SINEK. Astfel, răspunzînd la cea mai înțeleaptă întrebare din lume ,,De ce ?”, motivația este scopul și misiunea de a contribui la dezvoltare, ca să fie peren pentru generațiile viitoare și să-i asigure continuitatea afacerii. Răspunzînd la întrebarea ,,Cum ?”, avem o comunicare deschisă cu clienții și-i informăm despre procesul de producere. Iar, a treia întrebare ,,Ce ?”, relevă caracteristicile și beneficiile produsului pe care îl oferim: calitate, preț, culoare, ambalaj, livrare, accesibilitate, profit, eficiență, optimizare de costuri și timp.
Participanții au efectuat completarea celor 9 secțiuni majore ale modelului de business CANVAS, fapt ce le-a facilitat descrierea modului în care va funcționa afacerea – de la idee pînă la acțiune: segmentele de clienți, valoarea propusă, canale de promovare, relațiile cu clienții, veniturile, resursele-cheie active, activități-cheie, parteneri – cheie și costurile.
Astfel, invităm tinerii activi, înzestrați cu spirit de întreprinzător să participe la următorul atelier de instruire: ,,Planificarea afacerii”, care se va desfășura la 19 martie 2019, orele 15:00 – 19:00, în sala mare de ședințe a Consiliului Raional Ialoveni.
Suntem profund recunoscători partenerilor consecvenţi: Consiliul Raional Ialoveni, A. O. ,,Eco-Răzeni” şi Fundaţia Est-Europeană din Moldova pentru generozitatea şi suportul substanțial acordat la desfăşurarea evenimentului.
Pentru conformitate,
Victor PLETOSU,
specialist principal în domeniul politicilor de tineret,
Aparatul Președintelui Raionului Ialoveni