Marți, 12 decembrie 2017, Primăria Costești a organizat pentru prima dată audieri publice privind elaborarea bugetului satului pentru anul 2017 și taxele locale.
Evenimentul a fost transmis live, astfel că fiecare cetățean care nu a fost prezent la dezbateri, dar a dorit sa facă cunoștință cu sursele veniturilor și scopul cheltuielilor banului public au putut viziona în direct ședința. Astfel că pe adresa primăriei s-a recepționat mai multe mesaje de apreciere, dar și fotografii cum costeștenii vizionează evenimentele publice.
În cadrul audierilor, economistul primăriei, Diana Perevoznic a prezentat structura veniturilor și a cheltuielilor în bugetul local, personalul instituțiilor, cheltuielile pentru fiecare instituție gestionată, etc. Primarul Natalia Petrea a prezentat o informație mai detaliată privind necesitatea alocării sumelor pentru fiecare instituție. Cetățeanul Maria Bivol a pus în discuție către primar care sînt alocările și planurile privind proiectul de canalizare a satului. Natalia Petrea a menționat că acest proiect este indispensabil pentru localitate, deoarece nu se pot construi drumurile, iar utilizarea sistemului de canalizare vechi creează probleme de sănătate și mediu. A mai menționat că la moment primăria Costești datorează Ministerului Mediului 2 mln lei, fapt care a stopat lucrările, astfel rămîne în vigoare colectarea contribuției de 1500 lei de gospodărie și din primăvară se vor reîncepe și lucrările. Consilierul Midoni Tudor a propus ca în viitorul apropiat să se facă o întrunire între cetățeni, autorități și agentul economic care efectuează lucrările de canalizare, deoarece sînt multe nemulțumiri privind calitatea, volumul și termenele lucrărilor. Primarul a spus că se va lua în calcul propunerea și neapărat se va organiza public această întîlnire.
Vadim Țurcan, cetățean din satul Costești a venit cu propunerea privind calitatea drumurilor plombate și necesitatea de a investi corect în lucrări, pentru a fi durabile. Natalia Petrea a spus că principala cauză a calității prombării drumurilor este de fapt ”sărăcia”, nu se dispun de fonduri îndeajuns pentru a asigura calitatea sau construirea drumurilor capitală. O altă cauză este lipsa unei înterprinderi municipale la nivel de sat, care să dispună de tehnică specială în posesia primăriei, de aceea atunci cînd se decide construcția unui sector de drum, succesul este asigurat doar dacă și cetățenii se implică financiar, dar cel mai important monitorizează agentul economic care îndeplinește lucrările.
Prezentarea privind proiectul bugetului pentru anul 2018, o găsiți aici: Diana_Perevoznic_Proiectul bugetului pentru anul 2018 satului Costești (1)
În a doua parte a audierilor publice, secretarul consiliului local Cristina Rotari, a prezentat legislația care reglementează tipurile taxelor locale și cotele acestora. Tot secretarul a propus și lista taxelor locale pentru anul 2018, astfel că au parvenit întrebări privind taxa pentru amenajarea teritoriului. Ecaterina Negru, agent economic a menționat că suma de 300 de lei pentur fiecare salariat este prea mult, în comparație cu orașul Ialoveni, unde este 200 lei. Propunerea va fi discutată la ședința comisiilor de specialitate. Propuneri au apărut și la taxa pentru călători, cetățenii fiind indignați de faptul ca mașinile care prestează servicii de călătorie nu plătesc taxe, nu sînt înregistrați, se parchează în centrul satului, creează ambuteiaje și nu sînt responsabili. Primarul a menționat că această chestiune este pe masa de discuției de ceva timp, și cu siguranță taxi-urile vor fi evacuate în cel mai scurt timp din centurl localității și plasate în scuarul casei de cultură, iar inspectoratul fiscal le vor face vizite inopiante pentru a rezolva situația plății impozitelor.
Agentul economic Galina Vedernicov a propus ca proprietarii de frigidere din sat, care au profit sute de procente, și nu plătesc atîtea taxe sau chiar deloc așa cum plătesc agenții economici cu magazine să fie taxați. Primarul a spus că legislația încă are lacune, iar mulți proprietari de frigidere din sat profită de acest lucru, însă anul acesta FISC-ul a început intensiv controlul asupra lor și cu siguranță în curînd vor fi impozitați și aceștea, inclusiv mașinile de tonaj mare.
Secretarul a propus un proiect de decizie privind taxa de salubrizare, care provoacă discuții aprinse în rîndul cetățenilor. Propunerile sînt următoarele:
-copii cu vîrsta cuprinsă între 0-6 ani;
-invalizii de gradul I și II;
-persoanelor ce au atins vîrsta de 65 de ani și persoanelor plecate peste hotare care prezintă dovezi clare că sînt înafara țării.
Cristina Rotari a menționat care sînt lucrările care se efectuează din această taxă și anume: amenajarea și salubrizarea mecanizată și manuală a drumurilor și trotuarelor, căilor de acces la instituțiile publice, a zonelor publice de agrement și alte locuri publice, vopsirea cu var a bordurelor, pilonilor și copacilor, tăierea sanitară a crengilor copacilor și arbuștilor decorativi, cositul ierbii, evacuarea ierbii cosite și a crengilor tăiate, înverzirea localității, îngrijirea spațiilor verzi din sectorul public, greblarea și evacuarea frunzelor din locurile publice, curățirea zăpezii de pe drumuri, străzi, trotuare, presărarea cu material antiderapant a drumurilor aflate în gestiunea Primăriei Costești, lichidarea deșeurilor acumulate la gunoiștea din preajma fostei ferme și acoperirea în mare parte a cheltuielilor pentru iluminarea stradală. Primarul a adăugat că doar un tractor zilnic costă 10 000 lei, iar în anul precedent s-au acumult doar 80 000 lei din această taxă, astfel că cetățenii doresc un sat amenajat, cu străzi curate și dezăpezite, iluminat, dar nu doresc să contribuie cu nimic la acest lucru, deși peste hotare plătesc toate taxele în mod ordonat.
Consilierul Mihai Sava a menționat că agenții economici cu mașini mecanizatoare nu sînt taxați la nivel local, deoarece încă nu este bază legală, dar aceștea sînt dispuși să contribuie la bugetul local. Primarul a spus că Andrei Țurcan, viceprimarul localității Costești a inițiat deja o întîlnire cu deținătorii de astfel de tehnică pentru a decide modalitatea de taxare a acestor servicii.
Cetățeanul Vasile Marandici a menționat că ar fi de dorit că din taxa aceasta de salubrizare pe strada principală să fie instalate urne de gunoi. Cristina Rotari l-a contrazis pe dl. Marandici că în anul 2016 un grup de inițiativă a cîștigat un proiect prin care au fost procurate 10 urne de gunoi și plasate pe străzile principale, astfel că în termen de cîteva luni acestea erau distruse, arse, rupte în ultimul hal. Acest lucru dovedește lipsa de educație și bun simț a unor cetățeni. Primarul a menționat că atîta timp cît nu vor fi instalate camere de supraveghere și nu se vor aplica amenzi usturătoare, urnele de gunoi nu vor fi o soluție.
O altă chestiune a fost taxele pentru unitățile comerciale, unde Natalia Petrea a menționat că dacă taxa de salubrizare este doar cu 100 de lei mai mare în COstești ca în Ialoveni, acest tip de taxe în Ialoveni este cu zeci de mii de lei mai mult, mai ales la farmacii, distirbuitori de carburanți și magazine, iar dacă se va decide micșorarea taxei de salubrizare, cu siguranță se va mări cota taxelor per unitate comercială. Propunerile și prezentarea o puteți vizualiza aici: Rotari_Cristina_taxe_locale_2018
Ședința s-a finalizat și cu alte teme de discuții precum curățenia satului, animalele nesupravegheate, curățarea rîului Botna și afluenții acestuia, ș.a. Toate propunerile urmează a fi plasate într-un proces verbal și pus în discuție la ședința consiliului local de vineri, 12 decembrie 2017, unde sînt invitați toți locuitorii satului Costești.
Evenimentul a fost transmi live pe facebook, astfel pentru a fi vizualizat puteți da lile paginii https://www.facebook.com/Prim%C4%83ria-Coste%C8%99ti-963249317031337/ și viziona audierile publice.